Circ fără bani sau cum să te umileşti în tramvai

În această dimineaţă am fost martora unei scene cel puţin penibile în tramvaiul 1. Despre ce este vorba? Controlul pe tramvaiul 1 vine destul de rar, cam atât de rar încât, într-un an jumătate am prins control cam de 3-4 ori, dar de venit vine, cum a fost cazul şi azi.

La controlul de azi-dimineaţă erau prezente două doamne controlor, care mi s-au părut destul de oneste şi de politicoase, mulţumindu-le călătorilor ce îşi prezentau civilizat cardurile la cerere. Însă liniştea cetăţenilor navetişti a fost brusc curmată de o domnişoară blondă, care, deşi şi-a prezentat cardul, i-a fost verificat şi i s-a spus că nu mai are niciun titlu de călătorie valabil  de pe 10.12.2012, nu vroia în niciun fel să coopereze. Controlorul i-a explicat că este obligată să se legitimeze cu un act de identitate, lucru adevărat, am găsit asta pe site-ul RATB, mai exact Hotărârea 156/2001 a Consiliului General al Municipiului Bucureşti (modificată şi completată în 2003, 2006 şi 2008).

Domnişoara a expus deja mult prea clasica şi deja ponosita variantă cum că buletinul îi este la poliţie pentru viza de flotant, insistând că trebuie să coboare la prima staţie, căci acolo îi este serviciul şi deja este în întârziere. Doamna controlor i-a explicat că nu pot coborî la prima staţie decât dacă se legitimează cu actul de identitate sau cu orice al act vizat la zi şi cu poză, cum ar fi carnetul de student, permisul de conducere sau altceva. Domnişoara a refuzat din nou să se legitimeze, dar nu vedeam sensul acestui refuz, întrucât doamnele aveau deja cardul ei RATB şi îi stiau deja numele, deci o puteau căuta în baza de date şi amenda.  În continuare, domnişoara a zis că ea coboară oricum, încercând să treacă peste doamnele care se puseseră în faţa ei ca un zid şi care i-au explicat de o mie de ori procedura şi variantele: se legitimează, coboară la prima staţie, îi fac proces-verbal, plăteşte suprataxa de 50 de lei pe loc sau dacă nu are la ea  bani, în 48 de ore la orice ghişeu RATB.

Despre asta cu pusul în faţă şi nelăsatul să coboare, nu ştiu ce să zic, nu am găsit nimic specific în Hotărârea de mai sus, ci doar o referire la faptul că pentru refuzul de legitimare, controlorii pot apela la ofiţerii şi subofiţerii de poliţie sau la cele mai apropiate secţii de poliţie, iar acest refuz de legitimare reprezintă în sine o contravenţie, sancţionată cu o amendă de 150 de lei.

În timpul explicaţiilor referitoare la proceduri, de la domnişoara curgeau tot felul sloganuri de-a dreptul penibile, dintre care le menţionez pe cele mai bune: „nu mă puteţi ţine cu forţa aici!” (răspuns: „nu v-a urcat nimeni cu forţa în acest tramvai şi ştiaţi la ce riscuri vă expuneţi călătorind fără bilet!”); „vreau să cobor aici, e dreptul meu să cobor dacă vreau!” (aici însemnând fix în intersecţie, după staţie, în timp ce tramvaiul aştepta la semafor, în Grozăveşti, sub pasajul Basarab, zonă foarte periculoasă pentru pietoni); „încălcaţi drepturile omului!” (care, mai exact?).

Stăteam şi mă holbam şi nu-mi venea a crede, nu ştiam pur şi simplu cum să reacţionez şi cui să dau dreptate. În tot acest timp mă întrebam dacă chiar merită să te umileşti atât pentru 50 lei sau pentru cât trebuia să plătească domnişoara şi să oferi un circ gratis care a durat nici mai mult nici mai puţin decât 3 staţii, adică, dacă adunăm şi timpii staţi la semafoare, cam 10 minute sau poate chiar mai bine. 10-15 minute de ping-pong cu nervii întinşi ai călătorilor ce călătoareau la o oră nu tocmai prietenoasă. În fine, circul s-a terminat la a treia staţie, când au coborât toate trei să rezolve problema, în prezenta unui echipaj de poliţie ce se afla în zonă.

Situaţia m-a marcat într-un fel şi de aceea m-am decis să mă documentez şi să scriu acest post, poate vă va fi util şi vouă sau poate veţi vrea să împărtăşiţi vreo experienţă cu controlul în mijloacele de transport în comun. Uitându-mă pe site-ul RATB, care este bine pus la punct aş zice, am găsit legislaţia de care vorbeam mai sus, dar şi o serie de informaţii mai puţin cunoscute despre transportul în comun bucureştean, şi, cum probabil nu aveţi timp/chef să studiaţi site-ul, m-am gândit să vă fac un briefing:

- puteţi călători cu un alt mijloc de transport RATB decât cel pe care aveţi abonament, pe traseul comun celor două linii, fără să plătiţi o altă călătorie, dar repet, numai pe traseul comun celor două; în acest caz, când vă urcaţi, apăsaţi butonul 2 la cititorul de carduri şi validaţi cardul, asta ca să fie totul politically correct;

- există secţiunea RATB Online, unde te poţi înregistra cu nume, prenume, e-mail şi CNP, îţi creezi cont şi-ţi poţi reîncărca cardul online, fără să stai să mai aştepţi pe la ghişee în staţii. Asiguraţi-vă însă că faceţi acest lucru cu 2 zile înainte să vă expire abonamentul, căci procesul de transfer al banilor pe cardul de transport poate dura până la maxim 48 de ore. De asemenea, trebuie să mai fi avut deja abonament achiziţionat pe linia respectivă de la ghişele RATB ca să îţi apară online. Adică dacă spre exemplu ai avut abonament pe linia 1 şi nu ai avut niciodată pe linia 41, nu poţi să-ţi iei online de prima dată, ci trebuie achiziţionat mai întâi de la un ghişeu RATB. Atenţie, că nu toate ghişeele oferă acest serviciu, după cum v-a fost dat să aflaţi pe propria piele, când mai aveaţi de traversat de 3 ori ca să ajungeţi la ghişeul potrivit, ci numai acelea mai mari, mai noi şi pe care scrie „Centru emitere şi reîncărcare carduri” (dacă nu scrie şi emitere, puteţi să vă certaţi până mâine cu funcţionarul). O să-mi încarc online luna viitoare şi vă anunţ cum a decurs procesul. Şi încă ceva aici : mereu am fost reticentă la treaba asta cu să dai CNP-ul în dreapta şi în stânga, de ce trebuie sau de ce nu trebuie să-l ţinem secret, cine ne spune şi nouă ce şi cum;

- RATB are pe site şi o listă, în ordine alfabetică, cu cei care şi-au uitat/pierdut cardurile la ghişee, pe stradă sau în alte locuri, iar cei ce le-au găsit le-au returnat unui centru (ghişeu) RATB;

- nu mai există de multă vreme bilete de hârtie în reţeaua RATB, toate titlurile de călătorie se achiziţionează pe card; dacă nu aţi mai avut până acum abonament RATB, prima achiziţionare de card e gratuită, dar trebuie să daţi şi buletinul şi dacă pierdeţi acest card veţi plăti 4,7 lei ca să primiţi altul; dacă sunteţi doar în trecere prin Bucureşti, trebuie să vă cumpăraţi un card care costă 3,7 lei şi să vă încărcaţi câte călătorii aveţi nevoie; nu uitaţi să validaţi cardul când vă urcaţi, ca să nu aveţi probleme cu controlul ; vă puteţi încărca şi călătorii la metrou pe acelaşi card.

Un mic sfat în urma incidentului povestit mai sus: dacă controlorul este om de treabă, care îţi explică omeneşte ce şi cum ai greşit şi cum poţi fi sancţionat, şi nu este un ciubucar sau un necioplit de care mi-a mai fost dat să întâlnesc, recunoaşteţi-vă greşeala şi acceptaţi sancţiunea. Oricine greşeşte şi e mai elegant aşa decât să faceţi un circ gratis pentru toţi călătorii, care, dacă sunt navetişti, şi dacă voi la rândul vostru sunteţi, s-ar putea să vă mai intersectaţi şi parcă nu e frumos şi nu stă bine unui om cinstit! Nimănui nu-i place să plătească amenzi, adică să dea bani degeaba, dar dacă ai greşit, asumă-ţi! Dacă ai avea amendă de circulaţie  ai plăti-o imediat, numai să nu ţi se ia dreptul să circuli cu maşina proprie, aşa-i?



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>